Przygotowany przez Agencję Schulz. Ma być zbiorem dobrych pomysłów i doświadczeń na złe czasy. Aby łatwiej przezwyciężyć było zniechęcenie, ograniczenia czy konsumencki marazm, które wywołał wirus COVID-19. Grono współtwórców raportu nie jest przypadkowe – to znane marki i ich menedżerowie. Wśród autorów znaleźli się eksperci: PepsiCo, BNP Paribas, Aviva, L’Oréal Polska, OLX oraz 180heartbeats + JUNG v MATT.
Wierzymy w szybki powrót koniunktury, a jeśli branża wesprze ją aktywnością marketingową, to symboliczne odbicie „V” się uda. Raport nie aspiruje do bycia kompletnym przepisem i odpowiedzią na pytanie, co zrobić, aby osiągnąć sukces. Ma być zbiorem dobrych pomysłów i doświadczeń na złe czasy. Zachęcam do lektury i inspiracji” – pisze Wojciech Kotala, CEO Agencji Schulz.
Grunt to rzetelna informacja
Pierwsza część naszego raportu dotyczy mediów. Piotr Machul, zastępca redaktora naczelnego, „Media Marketing Polska”, pisze, że „rola mediów w okresie pandemii znacznie wzrosła, ale i nabrała innego znaczenia. Nową misją stało się podtrzymywanie wizji normalności świata”. Dostosowując się do „nowej rzeczywistości”, wszystkie strony rynku powinny pamiętać, że „gdy kryzys minie, w rozliczeniu pojawi się dodatkowa rubryka: wsparcie i empatia w czasie walki z COVID-19” – dodaje.
Co na to konsumenci?
Kolejnymi tematami poruszanymi w raporcie są nawyki konsumenckie, a także rynki e-commerce oraz e-grocery. Iwona Wojna, e-commerce i customer digital manager w PepsiCo, Central Europe and Greater Balkans, pisze: „Lockdown pozwolił konsumentom sprawdzić w praktyce, czy bariery, które powstrzymują ich przed zakupami online, przypadkiem nie stały się zaletami. Atuty jak bezdotykowe dostawy, brak kontaktu z innymi kupującymi, brak konieczności stania w kolejkach oraz precyzyjny czas dostawy pozycjonują e-grocery jako bezpieczny kanał, kojarzący się nie tylko z wygodą, ale przede wszystkim z zaufaniem”.
Cyfrowa rewolucja
Dariusz Maciołek, dyrektor zarządzający pionu marketingu, komunikacji i zaangażowania społecznego w banku BNP Paribas, przygląda się przyspieszonej cyfryzacji i zmianie nawyków. „Innowacyjność musi iść w parze z bezpieczeństwem, tak ważnym w cyfrowym świecie. Dziś to też kwestia bezpieczeństwa zdrowotnego. Gdy w trudnym czasie instytucje sektora bankowego podchodzą do tej kwestii z najwyższym priorytetem, budują w ten sposób zaufanie i kładą solidne fundamenty pod dalsze, trwałe relacje”. Maciołek jest przekonany, że „digitalizacja usług będzie postępować”.
Egzamin z lojalności
W raporcie znajdziemy także artykuł dr Jolanty Karny, wiceprezes Avivy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu. Dowiadujemy się z niego, jak ważne są relacje i jak procentuje elastyczność w umowach z kontrahentami. Autorka pisze, że „epidemia nauczyła nas, że utrzymanie ciągłości pracy i relacji, a także społeczna odpowiedzialność to recepty na przezwyciężenie kryzysu i dalszą, korzystną współpracę. Nauczyliśmy się też, aby w niestandardowych czasach działać nieszablonowo. Jednoczyć się w walce z nierównym przeciwnikiem, z otwarciem na potrzeby drugiej strony”.
Solidarność i wsparcie
Czy giganci powinni wspierać małe biznesy? Na to pytanie na swoim przykładzie odpowiada Donata Wolińska, chief marketing officer w L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie. „Jesteśmy przekonani, że poczucie odpowiedzialności za partnerów biznesowych to słuszny kierunek. Aktywne reagowanie na wyzwania współczesnego świata stanowi test odpowiedzialności i wrażliwości. To również szansa na zwiększenie lojalności i zaufania” – zaznacza.
W branży marketingowej naturalnym sposobem na kryzys jest kreatywność. Marcin Sienkowski, szef marketingu w OLX, relacjonuje akcję „1000+ na start z OLX”. Zachęciła ona wielu małych przedsiębiorców do rozpoczęcia prowadzenia działalności w sieci. „Z naszych danych wynika, że w ramach akcji zarejestrowano 400 kont, z których od kwietnia dodano w sumie 13 313 ogłoszeń. Wielu uczestników programu „1000+ na start z OLX” przekonało się, że Internet to właściwy w dzisiejszych czasach kanał wspierający małe, lokalne biznesy. I zostało z nami na dłużej” – podsumowuje.
Nowa rzeczywistość
Z kolei Marcin Gaworski, współzałożyciel agencji 180heartbeats + JUNG v MATT, przybliża rolę agencji kreatywnych w budowaniu marketingu na czasy VUCA. Twierdzi, że „do ogłoszenia zwycięstwa nad wirusem zostało nam jeszcze trochę pracy, jednak wszyscy wygramy, jeśli będziemy silni psychicznie, a nasze marki będą komunikowały się w sposób transparentny, angażujący i ważny dla konsumentów”. Dodaje też, że „to nie czas na generowanie zysków. Ale na komunikację, która buduje zaufanie i pokazuje, że marka jest blisko ludzi”.
Pewność w czasach niepewności
Raport zamyka Andrzej Kapera, dyrektor zarządzający w naszej agencji. Optymistycznie zauważa, że: „pandemia pomogła przypomnieć bardzo proste, stare prawdy o tym, że warto ufać, stawiać na ludzi i być szczerym w komunikacji. Biznes to nie maszyny, komputery i biuro. Biznes to ludzie. Zawsze warto otaczać się różnymi osobami: które wspierają, pomagają, podpowiadają, a czasem krytykują”.
Zapoznaj się z całym RAPORTEM.
źródło: Schulz