Jak konsumenci odbierają reklamy wykorzystujące motywy ekologiczne? 55% ma pozytywny stosunek do reklam odwołujących się do ekologii. Czy to dużo? Ogólnie podejście do reklam z elementami ekologicznymi jest pozytywne. Jednak zauważalny jest spadek pozytywnego nastawienia Polaków wobec zielonego marketingu. Dlaczego?
O tym, jakie jest podejście Polaków do reklam zawierających elementy ekologiczne, dowiedzieć możemy się z raportu przygotowanego przez SW Research.
Ekoprzekazy – jakiego rodzaju?
Wynika z niego, że w czerwcu 2020 r. 48% Polaków zetknęło się z reklamą wykorzystującą motywy ekologiczne. Najwięcej Polaków spotkało się z symbolami/ikonami ekologicznymi (41%, Pomiar I –27%), nowymi, bardziej ekologicznymi opakowaniami(40%, Pomiar I–28%) i nazwami produktów BIO/EKO (39%, Pomiar I –24%).
55% pozytywnych
Jak oceniają te zabiegi? 55% ma do nich pozytywny stosunek, a 32% nie wierzy w ich szczerość – upatrują w nich jedynie działania marketingowego.
Czy te 55% to dużo? Okazuje się, że liczba osób pozytywnie odnoszących się do ekoprzekazów od marca do czerwca 2020 r. zmalała o 13%. Skąd ta zmiana?
Niższy odsetek osób mających pozytywne podejście do reklam z elementami ekologicznymi może być związany z utratą wiary w szczerość tego typu przekazów. Dodatkowo zmalał istotnie odsetek osób uważających, że takie przekazy przyczyniają się do wzrostu świadomości ludzi na temat problemów ekologicznych. Ważne jest więc zbudowanie zaufania wobec marki i produktów jako ekologicznych. Można to zrobić poprzez odpowiednie działania marketingowe, które wnoszą wartość dodaną do życia konsumentów i mają pozytywny wpływ na środowisko – stwierdza Monika Dobraszkiewicz z ResearchExecutive SW RESEARCH.
Greenwashing – pojęcie mało znane
Co ciekawe mała liczba osób wie, czym jest greenwashing (zabieg marketingowy, który ma na celu jedynie utworzenie wrażenia, że produkt jest wytworzony w poszanowaniu środowiska naturalnego):
Greenwashing jako pojęcie jest dosyć mało znane Polakom. Tylko 16% badanych wskazało jego prawidłową definicję, co stanowi jednak wzrost o 5 p.p. w porównaniu z pomiarem pierwszym. Przykłady z rynku pokazują, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na nieuczciwość marek w odniesieniu do jakości produktów, wartości czy właśnie działań proekologicznych. Kłamstwo ma krótkie nogi, dlatego lepiej zrezygnować z „koloryzowania” marki na zielono, jeśli nie stoją za tym konkretne przykłady zaangażowania na rzecz ochrony środowiska i klimatu” – wyjaśnia Adrian Wróblewski, Dyrektor działu analiz SW RESEARCH.
EKObarometr to cykliczne ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szerokopojętej ekologii w różnych sferach życia.
Realizacja badania nastąpiła w dwóch pomiarach: I w okresie 2-24.03.2020 r.; i II – 4-24.06.2020 r.
Cały raport znajdziesz na https://swresearch.pl
fot. pixabay