Przemysł kosmetyczny w Polsce rośnie w siłę i wykazuje duży potencjał do dalszego rozwoju. Ministerstwo Rozwoju aktywnie wspiera przedsiębiorców za granicą, zachęca ich do udziału w dużych imprezach targowych. Sektor #PolishBeauty to dziś jeden z najważniejszych eksporterów polskich produktów.
W październiku odbędzie się kolejna edycja największych na świecie targów kosmetycznych – WeCosmoprof. Z powodu pandemii koronawirusa ponownie w formule wirtualnej. Ministerstwo Rozwoju finansuje i koordynuje działania służące kompleksowemu zaprezentowaniu branży beauty podczas tej imprezy. Poprzednia edycja targów, która odbyła się w czerwcu (wyłącznie wirtualnie), okazała się dużym sukcesem. Wzięło w niej udział 3 tys. wystawców i ponad 40 tys. kupców. Polskę reprezentowało 180 firm, co dało nam piąte miejsce wśród wszystkich wystawców. Polskie marki będą mogły zaprezentować i promować swoje produkty na całym świecie, a przy okazji wzmacniać relacje handlowe z kupcami i nawiązywać nowe kontakty.
Dobra kondycja
Najnowsze dane wskazują, że mimo pandemii eksport kosmetyków z Polski wciąż rośnie. Według danych GUS, w okresie styczeń-lipiec 2020 r. sprzedaż produktów z tej branży za granicę wzrosła o 6 proc. Eksperci podkreślają, że branża bardzo szybko zareagowała na zmiany rynkowe oraz wykorzystała nowe możliwości eksportowe, znacząco zwiększając dostawy na trudne rynki, do których wcześniej miała słabszy dostęp. Eksport do Szwecji i Danii wzrósł np. o 16 proc., a do Szwajcarii aż o ponad 80 proc. Warto też odnotować sukces branży w eksporcie do Kazachstanu, gdzie jego wartość była 10-krotnie większa niż rok wcześniej. Nadwyżka handlowa Polski wzrosła z 12,2 mld zł w 2008 r. do ponad 7,3 mld zł w 2019 r. Eksport kosmetyków powiększył się w tych latach z 5,8 mld zł w 2008 r. do prawie 17 mld zł w 2019. Szacuje się, że w branży działa ok. 400 producentów, a cały sektor generuje pracę dla ponad 40 tys. osób. Polskie produkty, wg danych GUS trafiają do ponad 175 krajów. Wartość eksportu w latach 2009-2019 rosła średnio o 9 proc. roczn
Szansa dla nowych rynków
Udział w Targach WeCosmoprof stanowi znakomitą okazję do zwiększenia zamówień i nawiązania nowych kontaktów handlowych. Dlatego resort rozwoju gorąco namawia polskich producentów do uczestnictwa w nim. Sprawami organizacyjnymi zajmuje się firma Berm, która stara się zapewnić Polsce możliwie jak najszerszy pakiet promocyjny: specjalną stronę internetową, profile na portalach społecznościowych, katalog produktów, newsletter adresowany do 40 tys. potencjalnych kupców, szereg działań reklamowych i wydarzeń towarzyszących takich jak road show, webinary, konferencje, streamingi. Działania marketingowe są na bieżąco koordynowane z ekspertami oraz Polskim Związkiem Przemysłu Kosmetycznego.
Potencjał wzrostu także w Polsce
Według danych europejskiego stowarzyszenia branży kosmetycznej Cosmetics Europe wielkość wydatków na kosmetyki wyniosła w Polsce w 2018 r. średnio 100 euro na jednego mieszkańca, przy średniej unijnej na poziomie 127 euro. Najwyższe średnie uzyskały Norwegia (229 euro/os.), Szwajcaria (220 euro/os.) i Szwecja (194 euro/os.), najniższą Bułgaria (58 euro/os.).