SerwisKosmetyczny.pl
  • Aktualności
    • Nowości na rynku
    • Trendy kosmetyczne
    • Ważne dla branży
    • Czy wiedziałeś, że…
    • Aspekty prawne
    • Temat przy kawie
  • Kosmetyki naturalne
  • Marki kosmetyczne
  • Opakowania
  • Strefa urody
    • Makijaż
    • Włosy
    • Paznokcie
    • Perfumy
  • Rozmowa z…
  • Mam fioła na zioła
  • Współpraca 2021
Facebook Twitter Instagram
Trending
  • Jak uzyskać idealnie nawilżoną i promienną cerę? Odpowiedź jest jedna – eliksiry hialuronowe!
  • Wiosenny program pielęgnacji stóp
  • Przygotowana na wiosnę? Sprawdź na śląskich Ekotykach!
  • YASUMI Trycho&medical – kuracja skóry głowy i włosów
  • Gdzie tak pędzisz? #GodzinaDlaOka to akcja, dzięki której w końcu znajdziesz czas dla siebie
  • Mycie OMO nie musi być drogie. Stwórz zestaw do 70 zł
  • Sposoby na relaks stóp po całym dniu w szpilkach
  • Budzimy Warszawę na wiosnę! Pierwsze takie wydarzenie w stolicy
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest RSS Instagram
SerwisKosmetyczny.pl
  • Aktualności
    1. Nowości na rynku
    2. Trendy kosmetyczne
    3. Ważne dla branży
    4. Czy wiedziałeś, że…
    5. Aspekty prawne
    6. Temat przy kawie
    Featured
    4 stycznia 20210

    Bakuchiol. Bohater 2020 roku?

    Recent
    28 marca 2023

    Jak uzyskać idealnie nawilżoną i promienną cerę? Odpowiedź jest jedna – eliksiry hialuronowe!

    28 marca 2023

    Wiosenny program pielęgnacji stóp

    28 marca 2023

    Przygotowana na wiosnę? Sprawdź na śląskich Ekotykach!

  • Kosmetyki naturalne
  • Marki kosmetyczne
  • Opakowania
  • Strefa urody
    • Makijaż
    • Włosy
    • Paznokcie
    • Perfumy
  • Rozmowa z…
  • Mam fioła na zioła
  • Współpraca 2021
SerwisKosmetyczny.pl
You are at:Home»Aktualności»Na co w trakcie pandemii „zachorowały” organizacje?

Na co w trakcie pandemii „zachorowały” organizacje?

0
By ja ga on 10 września 2020 Aktualności, Temat przy kawie

Koronawirus mocno dał się we znaki światowej gospodarce i uderzył we wszystkie jej sektory. Lockdown dla wielu organizacji okazał się czasem próby, a w niektórych przypadkach – obnażył wiele ich braków oraz problemów, których do tej pory dyrektorzy, menedżerowie i pracownicy nie byli świadomi.

Po pierwsze: zwolnienia i cięcia płac jako reakcja obronna

Zatrzymanie się gospodarki w miejscu błyskawicznie zrodziło potrzebę cięcia wydatków w celu utrzymania płynności finansowej. Wiele firm stanęło w obliczu dramatycznych wyborów, wśród których tym racjonalnym i najprostszym wydawały się zwolnienia. Eksperci zgodnie jednak przestrzegali, że masowe redukcje zatrudnienia są zasadne tylko wtedy, gdy są strategicznie uzasadnione i bez ich przeprowadzenia firma zniknie z rynku. Nie zawsze się tak działo. Dla wielu organizacji lockdown stał się dobrym pretekstem do cięcia kosztów, wstrzymywania premii i dodatków do pensji, a także nagród dla wieloletnich pracowników. W niektórych przypadkach – także do zwolnień niekoniecznie podyktowanych kryzysem, ale dających się łatwo uzasadnić „trudną sytuacją biznesową”. Wielu pracodawców zapomniało, że zanim zdecydują się na zwolnienia, powinni szukać wszelkich innych możliwych dróg do zyskania oszczędności i bezpieczeństwa finansowego na najbliższe tygodnie lub miesiące. Np. egzekwować należności, zarządzać długiem, redukować zapasy i nie generować niepotrzebnych kosztów. Dopiero, gdy nie dadzą one pożądanego efektu, powinni brać cięcia płac (lub w ostateczności zwolnienia) pod uwagę.

Po drugie: brak planu B

To dosyć szerokie pojęcie odnosi się nie tylko do rezerw budżetowych, których brak odczuły firmy mierzące się z koniecznością zwolnień, ale w ogóle całego katalogu działań, które organizacja mogłaby podjąć tak, by sytuację kryzysową odczuć jak najmniej dotkliwie. Doskonale przekonała się o tym branża TSL. Zwłaszcza te firmy, które nie dysponują zdywersyfikowanym portfelem zamówień i nie są gotowe na szybkie przekształcenie swojej działalności. Te o zróżnicowanej ofercie bez wątpienia lżej odczuły skutki koronakryzysu, bo nawet, gdy upadał jeden segment ich działalności, to inny wzmacniał się jego kosztem.

Równie dobrym przykładem dobrze spożytkowanej nauki, wyniesionej z lockdownu, są restauracje, które – zamiast się zamknąć i czekać na odmrożenie biznesu – otworzyły się na rynek delivery. Niektóre z nich nawiązały współpracę z serwisami agregującymi usługę zamawiania jedzenia online, inne rozpoczęły organizację własnej floty dostaw. Pozwoliło to nie tylko na podtrzymanie ciągłości pracy restauracji, ale otworzyło przed nimi zupełnie perspektywy. Plan B rozumiemy więc jako umiejętność takiego przeorganizowania działania firmy, by zminimalizować skutki kryzysu.

– Moim zdaniem jedną z ciekawszych lekcji dla firm jest konieczność rozszerzenia pojęcia zarządzania ryzykiem. Większość menadżerów, których znam, postrzega ryzyko jedynie w kategoriach zagrożenia. Obecna sytuacja pokazała, że istnieją czynniki, których po prostu nie da się przewidzieć. Warto więc przygotowywać plany nie tylko prognozując czynniki negatywne, ale też pozytywne. Innymi słowy: rozszerzyć pojęcie „ryzyka” na „sytuację niespodziewaną”. I odpowiedzieć sobie na pytania takie jak: jakie niespodziewane pozytywne sytuacje mogą wyniknąć na rynku w przyszłości? I jak powinniśmy na nie reagować? Mówiąc krótko: przygotowujmy nie tylko plany „awaryjne”, ale też plany zarządzania szczególnymi, nowymi okazjami – podkreśla dr hab. Andrzej Wodecki, wykładowca w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej i opiekun merytoryczny programu MBA Digital Transformation.

Po trzecie: znikoma kultura pracy zdalnej

Jedną z poważniejszych barier, która powstrzymywała menedżerów przed wysyłaniem pracowników na pracę zdalną, był brak zaufania i obawa, czy wykonywanie przez nich obowiązków służbowych w domu będzie się odbywało z należytą starannością. Obawy te jeszcze bardziej się nasiliły w związku z powszechną kwarantanną, która dla wielu pracowników oznaczała konieczność dzielenia obowiązków zawodowych z tymi domowymi, np. opieką nad dzieckiem.

W trakcie lockdownu pracodawca nie miał wyboru i musiał zaakceptować taką sytuację, co przysporzyło kolejnych trudności. Błędem jest założenie, że pracę, wykonywaną w sztywno narzuconych warunkach biurowych, można w ten sposób wykonywać w specyficznym, domowym środowisku pracy, w ściśle określonych godzinach i maksymalnym skupieniu. Wielu menedżerów i organizacji nie wdrożyło optymalnej, a więc przejrzystej i elastycznej kultury organizacyjnej, dopuszczającej zmienny czas pracy, orientację na wykonanie konkretnych zadań, a nie spędzenie określonego czasu przed komputerem. Przeciwnie – wiele organizacji zastosowało jeszcze bardziej zaostrzoną politykę kontrolowania i monitoringu, wymagając jeszcze bardziej szczegółowych dziennych raportów czy rozliczania się z każdej roboczej godziny.

– Moim zdaniem warto skorzystać z dobrych praktyk i/lub kursów z obszaru szeroko pojętej produktywności. Często rozmawiam na ten temat z zaprzyjaźnionymi menadżerami i widzę, że „produktywność” ma raczej negatywne konotacje, podczas gdy tak naprawdę to zbiór metod i techniki powodujących, że praca staje się łatwa i przyjemna – dodaje dr hab. Andrzej Wodecki.

Po czwarte: niekompetencja liderów

Nie bez powodu mówi się, że prawdziwego przywódcę poznaje się w obliczu trudnej sytuacji. Lockdown taką się okazał – i to bez cienia wątpliwości. Dobry, charyzmatyczny lider powinien integrować, inspirować i ufać swojemu zespołowi, a zmiany w organizacji zaczynać od krytycznej oceny samego siebie. Niestety, w wielu przypadkach menedżerowie, dyrektorzy i liderzy nie zdali tego egzaminu. Pochopnie podejmowane decyzje o zwolnieniach czy obniżkach pensji. Brak odpowiedniego zaufania do rozproszonego zespołu. Pogarszanie morale zamiast utrzymywania go na wysokim poziomie. Wywieranie często nieuzasadnionej dodatkowej presji na pracownikach. To cechy i zachowania absolutnie dyskwalifikujące menedżera w nowej, postpandemicznej rzeczywistości. Jeśli menedżer sprawdził się tylko w „spokojnych czasach”, to być może nigdy nie powinien nim zostać.

Po piąte: myślenie w krótkiej perspektywie

Druga fala pandemii nieuchronnie się zbliża. Nie pada już pytanie „czy”, tylko „kiedy” to nastąpi. Nie wszyscy jednak wydają się być tego świadomi i lockdown traktują jako chwilowe, pojedyncze tąpnięcie na rynku – kryzys, który przeminął. Wiele organizacji zdaje się wyczekiwać drugiej fali i zawczasu przygotowuje odpowiednią kryzysową strategię. Gromadzi rezerwy, planuje reorganizację działań firmy, popularyzuje i rekomenduje kulturę pracy zdalnej. Przewidywanie i zapobieganie to, w tak niepewnych czasach, jedyna słuszna droga.

Ale… po szóste – będzie zdecydowanie lepiej

Pandemia dała nam wiele do myślenia, a organizacje doszły do cennych wniosków. Jak widać, nie zawsze pozytywnych, niekiedy wręcz bolesnych… Ale często to najlepsza możliwa droga do poprawy. Samokrytyka, dostrzeżenie własnych błędów, próba ich naprawy i zapobiegania tak, by więcej się nie powtórzyły z pewnością pozwolą organizacjom działać lepiej, szybciej, sprawniej i skuteczniej. Wszyscy stanęliśmy w obliczu pandemii. Nikt nie był w stanie ustrzec się błędów w tak nowej, dynamicznie się zmieniającej sytuacji. Prowadzi to do wyraźnej konkluzji i optymistycznej prognozy. Dzięki nauce wyciągniętej z lockdownu organizacje zdecydowanie zmienią się na lepsze. A w obliczu kolejnego zagrożenia będą reagować na bieżące wydarzenia z większym spokojem i kontrolą.

– Warto spokojnie przeanalizować obecną sytuację nie tylko z perspektywy obrony przed zagrożeniem. Ale też nowych szans, które powstają – podsumowuje dr Andrzej Wodecki.

źródło: newseria
fot. pixabay

cięcia płac firmy lider pandemia praca zdalna rezerwy budżetowe zarządzanie zwolnienia
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Related Posts

Jak uzyskać idealnie nawilżoną i promienną cerę? Odpowiedź jest jedna – eliksiry hialuronowe!

Wiosenny program pielęgnacji stóp

Przygotowana na wiosnę? Sprawdź na śląskich Ekotykach!

Leave A Reply Cancel Reply

Strefa kariery
4 lutego 20210

Dołącz do zespołu CLOCHEE!

…

3 lutego 20210

Orientana Natural Cosmetics poszukuje kosmetologa

…


  • Wydarzenia pod PATRONATEM
28 marca 2023

Przygotowana na wiosnę? Sprawdź na śląskich Ekotykach!

15 marca 2023

Budzimy Warszawę na wiosnę! Pierwsze takie wydarzenie w stolicy

2 marca 2023

Czy jesteś gotowa na wiosnę? Sprawdź na Ekotykach!

1 grudnia 2022

Naturalnie piękne prezenty na targach Ekotyki online!


Z pamiętnika kosmetologa
Z pamiętnika kosmetologa
17 marca 20210

A Ty stosujesz minimalizm kosmetyczny?

…

Z pamiętnika kosmetologa
10 marca 20210

Porozmawiajmy o skórze w okolicy oka

…


Kosmetyki naturalne
15 marca 20230

Budzimy Warszawę na wiosnę! Pierwsze takie wydarzenie w stolicy

Kasia Lorenc: Mam fioła na zioła

8 czerwca 20210

Nieznośna parzawica na bezludnej wyspie i eko-bikini. Wiosenne oczyszczenie z toksyn

…

7 maja 20211

Kasia Lorenc: Filip z konopi- czyli olej na każdą kieszeń

…


  • Ciekawostki
  • Prawo
  • Przy kawie
28 września 2022

4 rzeczy, które warto wiedzieć o kosmetykach wegańskich

30 czerwca 2022

Konopna rewolucja na świecie staje się faktem. W którym miejscu znajduje się Polska?

23 listopada 2021

Przyprawy dla urody

9 lutego 2021

Ile naprawdę wiemy o drogeryjnych bestsellerach, czyli o rzeczywistym działaniu kosmetyków antybakteryjnych

6 stycznia 2021

Żele wodno-alkoholowe zostają. Jest zmiana w podejściu GIS do terminów przejściowych

3 grudnia 2020

kod GTU-01 jednak nie dla kosmetyków

20 marca 2021

Pierwszy w Polsce raport dotyczący sytuacji zawodowej kobiet w branży zrealizowany na podstawie inicjatywy Global Women in PR

17 marca 2021

Homo Quaranticus chodzi w dresie, szuka maseczki dla psa i hoduje truskawki – czyli czym żyli polscy internauci w 2020 roku

16 marca 2021

Jakie składniki diety mogą wzmocnić Twoją odporność?


Newsletter

Banner

Ostatnie wpisy
  • Jak uzyskać idealnie nawilżoną i promienną cerę? Odpowiedź jest jedna – eliksiry hialuronowe!
  • Wiosenny program pielęgnacji stóp
  • Przygotowana na wiosnę? Sprawdź na śląskich Ekotykach!
  • YASUMI Trycho&medical – kuracja skóry głowy i włosów
  • Gdzie tak pędzisz? #GodzinaDlaOka to akcja, dzięki której w końcu znajdziesz czas dla siebie
marzec 2023
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« lut    
Najnowsze komentarze
  • Sławek - Osobom cierpiącym na bezsenność pomaga terapia poznawczo-behawioralna
  • julia - FRESH KISS czy jak zadbać o kondycję ust i jej okolic, nie tylko zimą!
  • Sabina - Technologia do oczyszczania LumiSpa
  • anja - Black Friday doskonałą „okazją” nie tylko dla konsumentów
  • Milenka - Ciesz się piękną i promienną skórą z nową serią do oczyszczania twarzy od Delii
Kategorie
Popularne
20 listopada 2020

14 kosmetyków na wieczorny relaks

23 września 2020

Kosmetyki dla dojrzałych kobiet

28 września 2020

Kosmetyczny prezent na Dzień Chłopaka?

8 kwietnia 2021

Mist Cream – nowość Floslek Laboratorium

O nas

Nazywam się Karolina Jakubiec
i jestem twórczynią portalu SerwisKosmetyczny.pl, na którym znajdziesz wiadomości od A do Z dotyczące branży.

 

Więcej o mnie i Serwisie Kosmetycznym

Więcej o redaktorach

Kontakt

  • e-mail: biuro@serwiskosmetyczny.pl
  • tel. 883 737 801

 

    Copyright © 2020 www.SerwisKosmetyczny.pl. Instalacja i modyfikacja Jaskowski.Net 
    • Regulamin
    • Polityka prywatności

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.