Od 23 czerwca Polska jest drugim po Francji europejskim krajem, w którym dokument techniczny Komisji Europejskiej został włączony do kodeksu etycznego branży reklamowej. Zawiera on niewiążące prawnie wskazówki do praktycznego stosowania kryteriów dla deklaracji opisanych w rozporządzeniu 655/2013.
Zawarte w nim treści ułatwiają m.in. rozumienie i interpretację kryteriów takich, jak: uczciwość, prawdziwość udzielanych informacji czy świadomość podejmowanych decyzji. Bez znajomości tego dokumentu nie jest możliwe właściwe tworzenie, ale też ocena deklaracji marketingowych w odniesieniu do ogólnej prezentacji produktu kosmetycznego.
– Rozmowy na temat rozszerzenia Kodeksu Etyki Reklamy o regulacje dla sektora kosmetycznego trwały od kilku miesięcy. Jeszcze w 2019 r. zgłosiliśmy prośbę, a właściwie zasygnalizowaliśmy konieczność włączenia dokumentu technicznego dotyczącego deklaracji marketingowych do Kodeksu Etyki Reklamy. Formalnie dokument ten zawiera niewiążące prawnie wskazówki, więc włączenie go do kodeksu znacząco podnosi jego rangę, ale też wzmacnia znaczenie samoregulacji w otoczeniu prawnym naszej branży. Jesteśmy pewni, że także firmy będą go bardziej respektować, a zyska na tym całe otocznie reklamowe w Polsce – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Narzędzie dla arbitrów
Dokument jest też praktycznym narzędziem dla arbitrów oceniających przekazy reklamowe z branży kosmetycznej. Wytyczne te mogą diametralnie zmienić rozumienie niektórych przekazów, na które złożono skargę.
Jako drudzy w Europie
Polska Rada Reklamy to druga organizacja branżowa w Europie, która podjęła się tego zadania. Jako pierwsi zrobili to Francuzi – organizacja francuska ARPP w porozumieniu z branżową organizacją FEBEA (https://www.arpp.org/the-arpp/).
źródło: kosmetyczni.pl
fot. pixabay.com