- Wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym Grupy Henkel o 7,7%, do poziomu ok. 5 mld EUR. Wzrost w ujęciu nominalnym na poziomie 0,8% z odczuwalnym negatywnym wpływem różnic kursowych
- Dodatnia dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym we wszystkich sektorach biznesowych:
- Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) z dwucyfrowym wzrostem sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 13,0%, nominalnie 6,7%
- Beauty Care (kosmetyki) z odnotowanym wysokim wzrostem sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,3%, nominalnie spadek o 1,1%
- Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) z bardzo wysokim wzrostem sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 4,1%, nominalnie spadek o 5,6%
- Rynki wschodzące z dwucyfrowym organicznym wzrostem sprzedaży na poziomie 18,5%, na rynkach rozwiniętych wzrost o 0,5%
- Henkel podwyższa prognozę na 2021 rok:
- Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym: o 4,0%–6,0%
- Marża EBIT*: 14,0%–15,0%
- Zysk na akcję uprzywilejowaną*: wysoki jednocyfrowy lub kilkunastoprocentowy wzrost przy założeniu niezmienionych kursów walut
Henkel odnotował bardzo dobry początek roku obrotowego 2021
Z wysokim wzrostem sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 7,7% po pierwszym kwartale, wypracowanym w warunkach globalnego kryzysu związanego z koronawirusem, który nadal negatywnie wpływa na otoczenie społeczne i gospodarcze na wielu rynkach na całym świecie. Sprzedaż Grupy ukształtowała się na poziomie ok. 5 mld EUR, co oznacza wzrost o 0,8% w ujęciu nominalnym, na który znaczący wpływ miały niekorzystne różnice kursowe.
– Wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki pierwszego kwartału. Wszystkie sektory biznesowe miały w tym swój udział. Ponieważ popyt ze strony branży przemysłowej rośnie w tempie szybszym niż oczekiwano, z optymizmem patrzymy na dalszy rozwój działalności w kolejnych miesiącach roku pomimo utrzymującej się niepewności w naszym otoczeniu rynkowym. Dobre wyniki początku roku skłoniły nas do podjęcia w dniu dzisiejszym decyzji o podwyższeniu prognozy sprzedaży i zysku – powiedział Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel.
– Wysoki wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale był w szczególności zasługą sektora biznesowego Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu), który odnotował silne ożywienie we wszystkich obszarach działalności i we wszystkich regionach. Generując dwucyfrowy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Sektory biznesowe Beauty Care (kosmetyki) oraz Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) również odnotowały wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Biorąc pod uwagę regiony geograficzne, do bardzo dobrych wyników sprzedaży w pierwszym kwartale przyczyniły się przede wszystkim rynki wschodzące. Przy czym należy zauważyć, że wszystkie regiony odnotowały dwucyfrowy wzrost organiczny – dodał Knobel. – Wyniki pierwszego kwartału potwierdzają wysoką jakość zrównoważonego portfolio silnych marek i innowacyjnych technologii przeznaczonych dla klientów z segmentów przemysłowego i dóbr konsumpcyjnych. Bardzo dobre wyniki wypracowane w pierwszym kwartale są również efektem pracy silnego, globalnego zespołu Henkla, który w tych bezprecedensowych okolicznościach i trudnym dla nas wszystkich okresie wykazuje ogromne zaangażowanie w zapewnieniu długofalowego sukcesu Henkel.
Sektor Beauty Care (kosmetyki), który w pierwszym kwartale odczuł skutki negatywnego wpływu pandemii na otoczenie rynkowe, osiągnął istotny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,3%. Segment dóbr konsumenckich odnotował dodatnią dynamikę w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Segment produktów profesjonalnych również odnotował wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym pomimo utrzymującego się wpływu zamknięć salonów fryzjerskich w wielu krajach. Wynikało to przede wszystkim ze stosunkowo niskiej bazy porównawczej analogicznego kwartału poprzedniego roku, który już silnie odczuł skutki pandemii COVID-19.
Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Beauty Care (kosmetyki)
W pierwszym kwartale 2021 r. sprzedaż sektora biznesowego Beauty Care (kosmetyki) nieznacznie spadła w ujęciu nominalnym, o 1,1%, do 925 mln EUR (w pierwszym kwartale 2020 r.: 935 mln EUR). W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęcia/zbycia) przychody ze sprzedaży wzrosły o 2,3%. Na wyniki te wpływ miały zarówno wolumen, jak i cena. Negatywny wpływ różnic kursowych na wartość sprzedaży wyniósł 5,4%. Transakcje przejęcia/zbycia przyczyniły się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży o 2,0%.
Dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym w segmencie Consumer (wyroby konsumpcyjne) była dodatnia w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. W grupie produktowej Hair Cosmetics (kosmetyki do włosów) odnotowano kontynuację pozytywnego trendu z ostatniego kwartału 2020 r. i bardzo dobry wynik po pierwszym kwartale 2021 r.
W grupie produktowej Hair Colorants (kosmetyki do farbowania włosów) odnotowano dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Istotna poprawa nastąpiła również w wynikach sprzedaży grupy produktowej Hair Care (pielęgnacja włosów). Sprzedaż w grupie produktowej Hair Styling (kosmetyki do stylizacji) zmniejszyła się w porównaniu z rokiem ubiegłym w wyniku spadku popytu wywołanego pandemią. W porównaniu z bardzo dobrym pierwszym kwartałem 2020 r. sprzedaż w grupie asortymentowej Body Care (kosmetyki do pielęgnacji ciała) spadła w ujęciu organicznym. Głównie z powodu osłabienia popytu na kluczowych rynkach.
Pomimo utrzymującego się wpływu administracyjnych zamknięć salonów fryzjerskich w wielu krajach, w pierwszym kwartale 2021 r. segment Professional (produktów dla klientów profesjonalnych) wypracował bardzo wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Głównie za sprawą istotnego wzrostu sprzedaży w Ameryce Północnej, czyli naszym podstawowym rynku zbytu, ale także stosunkowo niskiej bazy porównawczej analogicznego kwartału poprzedniego roku, który silnie odczuł skutki pandemii COVID-19. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży odnotowano w krajach Ameryki Łacińskiej i Azji (z wyłączeniem Japonii). Sprzedaż wzrosła znacząco również w Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Natomiast wyniki zanotowane w krajach Europy Zachodniej i Wschodniej były gorsze w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, głównie z powodu trwających ograniczeń w funkcjonowaniu salonów fryzjerskich wprowadzonych w związku z pandemią.
Sektor Beauty Care (kosmetyki) odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na rynkach wschodzących dzięki bardzo dobrym wynikom zarówno w obszarze Consumer (wyroby konsumpcyjne). Jak i Professional (produkty dla klientów profesjonalnych) za sprawą krajów azjatyckich (z wyłączeniem Japonii), a zwłaszcza Chin. Region Ameryki Łacińskiej również odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży. W Europie Wschodniej dynamika sprzedaży była bardzo wysoka, natomiast w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu – ujemna.
Na rynkach rozwiniętych ogólna dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym była ujemna. W Ameryce Północnej sprzedaż w ujęciu organicznym kształtowała się korzystnie ze względu na wzrost sprzedaży w obszarze Professional (produktów dla klientów profesjonalnych). Na rynkach rozwiniętych Azji i Pacyfiku dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym była bardzo wysoka. Z kolei wyniki odnotowane w Europie Zachodniej pogorszyły się w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego ze względu na trudne otoczenie rynkowe charakteryzujące się m.in. trwającymi obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19.
źródło i fot: inf. prasowa